Pojem „ideální“ vykládají slovníky jako dokonalý, bezvadný, příkladný, vzorný, ale také nedosažitelný, neskutečný či vysněný. Hledat ideál, to je bezesporu nelehký úkol. Přesto se soutěžící týmy snažily ve svých školách tzv. „zmapovat pole“ a vytvořit průsečík názorů a představ, jakými optimálními vlastnostmi by měla disponovat jak osobnost učitele, tak osobnost žáka.
A jak tedy odpověděli žáci základních škol? Kdo je podle nich ideální učitel a ideální žák? Jak vypadá? Jakými vlastnostmi je obdařen? Co by měl umět? Jak by se měl chovat a jednat? Existuje vůbec takový učitel nebo žák? A existuje vůbec takový člověk, ať už dělá cokoli? Všechny soutěžící týmy se shodly na tom, že nikdo dokonalý není, neboť každý člověk je individuální, ale může se k oné dokonalosti alespoň do určité míry přiblížit. Bez vzorů se ani dnešní doba neobejde.
V čem spočíval smysl soutěže a na co se zaměřila komise? Hodnotilo se představení sebe i projektu, návaznost prezentace na písemné zpracování, umění jasně definovat cíle projektu, zhodnocení jejich dosažení, samostatnost projevu bez čtení z textu nebo obrazovky, úroveň projevu (rétorické schopnosti, schopnost zaujmout), zapojení všech členů týmu do prezentace, pečlivost, kvalita zpracování prezentace, kreativní přístup k řešení tématu, dovednost zodpovědět dotazy hodnotící komise, reakce soutěžících, schopnost improvizace a také písemné zpracování projektu.
Ve finálovém kole prezentovaly své práce ZŠ Jevišovice, která se se svým „výzkumným týmem“ umístila na 1. místě, zástupci ZŠ JUDr. Josefa Mareše s divadelní scénkou a originálním songem obsadili 2. místo a bronz získala ZŠ Mládeže, jež si ideálního učitele přinesla s sebou (viz výtvarné ztvárnění) . Cenu diváků si odnesla ZŠ Jevišovice, která nadchla nejen hodnotící komisi, ale také samotné publikum. Pozornost od pořádající školy obdrželi i pedagogové, kteří byli svým svěřencům nápomocni jak při zpracování písemné části práce, tak při prezentaci.
Velké poděkování patří nejen všem účastníkům soutěže, ale také sponzorům, kteří do soutěže věnovali ceny. Jsou to Město Znojmo, Znojemská Beseda, VOC, SOU a SOŠ SČMSD Znojmo, s. r. o.
A co přát žákům na závěr? Aby na své další cestě vzděláním potkávali takové ideální učitele, ale aby se i oni co nejvíce představě ideálního žáka přiblížili.
Mgr. Jana Kamarádová, PhDr. Taťána Hanzalová