- Dne 25. září 2014 se žáci ze třídy PS3.A zúčastnili exkurze do Národního parku Podyjí. Konkrétně na Kraví horu a do ochranného pásma podél Gránického potoka. Studenti po cestě uklízeli odpadky po neukázněných turistech.
- Likvidace černých skládek - žáci v blízkém okolí Znojma zlikvidovali celkem dvě černé skládky. Naše škola jim poskytla vozidlo, na které mladí brigádníci nakládali odpad. Ten byl pak následně odvezen do sběrného dvora.
- Dne 5. května 2015 se žáci ze třídy PS1.A podíleli na úklidu bioodpadu v chráněném pásmu NP Podyjí, v Konicích a Popicích. Odklízeli uřezané větve borovic. Tato akce byla domluvena se Správou NP Podyjí.
- Dne 12. 5. 2015 proběhla na naší škole přednáška o odpadech, jejich eliminaci a znovuvyužití. Zúčastnili se jí žáci ze třídy PS1.A a PS2.A. Pracovnice ze Správy NP Podyjí kromě jiného vyzvedla nutnost potřeby snižování odpadů, jejich předcházení, vzniku
a dalším případném využití zajímavými způsoby.
Dne 5. 6. 2015 proběhlo vyvrcholení celé kampaně a to zrealizováním „Dne činu“ v rámci oslavy Světového dne životního prostředí na téma „Odpady“. Na tento den jsme pozvali žáky 8. třídy ze ZŠ Václavské náměstí k nám do školy. Byl tu pro ně připraven dopolední program. Studenti ze třídy PS 3. A si pro ně připravili krátkou prezentaci o odpadech. Vysvětlili zde:
- co je odpad, jaké jsou jeho druhy, rozdělení podle různých hledisek
- co je to komunální odpad
- složení domovního odpadu
- co patří mezi nebezpečný odpad, jaké jsou jeho značky na obalech
- jak lze nakládat s odpadem, jeho znovuvyužití
- jak se nakládá s odpadem v ČR (skládka, spalovna, recyklace, kompostování)
- třídění odpadu – kam patří vhodný odpad
- jak minimalizovat odpad
- znovupoužití odpadu např. v umění, doplňky do interiéru, suvenýry, v architektuře, „Duškova chajda“.
Z poskytnutých informací, které studenti ještě doplnili dalšími zajímavostmi, pak žáci ZŠ vyplňovali kvíz. Vítěz s největším počtem bodů byl odměněn diplomem a drobnou cenou.
Aby si žáci základní školy měli možnost vyzkoušet týmovou práci, byli rozděleni do skupin. V nich pak plnili stanovené úkoly. Jednalo se o následující soutěže:
Práce s textem - podle textu, který měli žáci k dispozici, odpovídali na otázky. Řešení zapisovali do přiloženého dotazníku. Za správné odpovědi získali body.
Vyplnění křížovky a odhalení tajenky - správné odpovědi vycházely nejen z úvodní prezentace o odpadech, kterou měli žáci ZŠ k dispozici i v tištěné podobě, ale i z informací poskytnutých studenty SOŠ, které doplňovaly danou prezentaci. Tento úkol tedy prověřil pozornost žáků ZŠ při výkladu prezentace, jejich vlastní znalosti a také dovednost pracovat s textem.
Rozluštění odpadových značek - žáci měli za úkol určit, co jednotlivé symboly na obalech výrobků znamenají. Jednalo se o značky, které se uvádějí na obalech nebezpečných výrobků. Tento úkol vycházel z prezentace a byl hodnocen podle rychlosti jeho splnění a správného určení.
Přiřazování odpadu do správného kontejneru – žáci měli k dispozici vzorky jednotlivých odpadů a měli je správně zařadit do barevně označených kontejnerů. Úkol prověřil, zda žáci zvládají správné třídění odpadů a byl hodnocen podle rychlosti jeho splnění a správného zařazení.
Kvíz k prezentaci – k ověření soustředění a pozornosti při úvodní prezentaci o odpadové problematice posloužil kvíz, který zahrnoval několik otázek. Za správné odpovědi získali žáci body.
Tři nejlepší skupiny žáků s největším počtem bodů a s nejlepším časem v daných soutěžích byly odměněny diplomem a drobnými cenami.
Během dopoledního programu nechybělo ani malé občerstvení pro všechny zúčastněné, které zajistila naše škola.
Mgr. Ilona Šablaturová