Obsah

Mezinárodní kampaň Litter Less – Ekoškola

Typ: ostatní
Mezinárodní kampaň Litter Less – Ekoškola SOU a SOŠ SČMSD Znojmo se v loňském školním roce 2014/2015 zaregistrovala do mezinárodní kampaně Litter Less. Kampaň je součástí činnosti mezinárodního programu Ekoškola, kterou zaštiťuje pražské ekologické sdružení TEREZA. Členem Ekoškoly je také Přímětická. Téma kampaně Liter Less bylo předcházení vzniku odpadů. Po celý školní rok probíhaly v rámci této kampaně různé aktivity. Do jednotlivých činností se zapojili především žáci ze třídy PS3.A. Ti se v rámci své studentské firmy „Greenway“ podíleli na různých ekologických projektech. Jednalo se o akce, které naplánovali a zrealizovali žáci uvedené třídy. Součástí těchto aktivit byla i spolupráce se Správou NP Podyjí:
  • Dne 25. září 2014 se žáci ze třídy PS3.A zúčastnili exkurze do Národního parku Podyjí. Konkrétně na Kraví horu a do ochranného pásma podél Gránického potoka. Studenti po cestě uklízeli odpadky po neukázněných turistech.
  • Likvidace černých skládek - žáci v blízkém okolí Znojma zlikvidovali celkem dvě černé skládky. Naše škola jim poskytla vozidlo, na které mladí brigádníci nakládali odpad. Ten byl pak následně odvezen do sběrného dvora.
  • Dne 5. května 2015 se žáci ze třídy PS1.A podíleli na úklidu bioodpadu v chráněném pásmu NP Podyjí, v Konicích a Popicích. Odklízeli uřezané větve borovic. Tato akce byla domluvena se Správou NP Podyjí.
  • Dne 12. 5. 2015 proběhla na naší škole přednáška o odpadech, jejich eliminaci a znovuvyužití. Zúčastnili se jí žáci ze třídy PS1.A a PS2.A. Pracovnice ze Správy NP Podyjí kromě jiného vyzvedla nutnost potřeby snižování odpadů, jejich předcházení, vzniku
    a dalším případném využití zajímavými způsoby.

Dne 5. 6. 2015 proběhlo vyvrcholení celé kampaně a to zrealizováním „Dne činu“ v rámci oslavy Světového dne životního prostředí na téma „Odpady“. Na tento den jsme pozvali žáky 8. třídy ze ZŠ Václavské náměstí k nám do školy. Byl tu pro ně připraven dopolední program. Studenti ze třídy PS 3. A si pro ně připravili krátkou prezentaci o odpadech. Vysvětlili zde:

- co je odpad, jaké jsou jeho druhy, rozdělení podle různých hledisek

- co je to komunální odpad

- složení domovního odpadu

- co patří mezi nebezpečný odpad, jaké jsou jeho značky na obalech

- jak lze nakládat s odpadem, jeho znovuvyužití

- jak se nakládá s odpadem v ČR (skládka, spalovna, recyklace, kompostování)

- třídění odpadu – kam patří vhodný odpad

- jak minimalizovat odpad

- znovupoužití odpadu např. v umění, doplňky do interiéru, suvenýry, v architektuře, „Duškova chajda“.

Z poskytnutých informací, které studenti ještě doplnili dalšími zajímavostmi, pak žáci ZŠ vyplňovali kvíz. Vítěz s největším počtem bodů byl odměněn diplomem a drobnou cenou.

Aby si žáci základní školy měli možnost vyzkoušet týmovou práci, byli rozděleni do skupin. V nich pak plnili stanovené úkoly. Jednalo se o následující soutěže:

Práce s textem - podle textu, který měli žáci k dispozici, odpovídali na otázky. Řešení zapisovali do přiloženého dotazníku. Za správné odpovědi získali body.

Vyplnění křížovky a odhalení tajenky - správné odpovědi vycházely nejen z úvodní prezentace o odpadech, kterou měli žáci ZŠ k dispozici i v tištěné podobě, ale i z informací poskytnutých studenty SOŠ, které doplňovaly danou prezentaci. Tento úkol tedy prověřil pozornost žáků ZŠ při výkladu prezentace, jejich vlastní znalosti a také dovednost pracovat s textem.

Rozluštění odpadových značek - žáci měli za úkol určit, co jednotlivé symboly na obalech výrobků znamenají. Jednalo se o značky, které se uvádějí na obalech nebezpečných výrobků. Tento úkol vycházel z prezentace a byl hodnocen podle rychlosti jeho splnění a správného určení.

Přiřazování odpadu do správného kontejneru – žáci měli k dispozici vzorky jednotlivých odpadů a měli je správně zařadit do barevně označených kontejnerů. Úkol prověřil, zda žáci zvládají správné třídění odpadů a byl hodnocen podle rychlosti jeho splnění a správného zařazení.

Kvíz k prezentaci – k ověření soustředění a pozornosti při úvodní prezentaci o odpadové problematice posloužil kvíz, který zahrnoval několik otázek. Za správné odpovědi získali žáci body.

Tři nejlepší skupiny žáků s největším počtem bodů a s nejlepším časem v daných soutěžích byly odměněny diplomem a drobnými cenami.

Během dopoledního programu nechybělo ani malé občerstvení pro všechny zúčastněné, které zajistila naše škola.

Mgr. Ilona Šablaturová


Vytvořeno: 30. 9. 2014
Poslední aktualizace: 23. 8. 2017 20:28
Autor: Správce Webu