Návrat k tradicím. Pod tímto názvem se konal již 15. ročník mezinárodní soutěže v odborných dovednostech středoškoláků. Organizátorem byla SOŠ hotelových služieb a obchodu, Na pántoch 9, Bratislava. Ve dnech 15. – 17. 10. 2019 se zde utkali žáci z oborů kuchař, číšník, cukrář, barman, prodavač a pracovník marketingu. Přijeli soutěžící ze šesti evropských zemí (SR, ČR, Polsko, Gruzie, Chorvatsko a Lotyšsko).
Znojmo reprezentovaly Michaela Jelínková a Klára Venská, studentky prvního ročníku oboru Prodavač. Děvčata se musela vypořádat se třemi úkoly. Nejprve to bylo dárkové balení k životnímu jubileu padesátých narozenin tatínka. Časový limit byl 40 minut. Dalším bodem byla nabídka dne spojená s ochutnávkou nabízeného zboží. Vše opět ve čtyřiceti minutách. Posledním soutěžním úkolem bylo vánoční aranžmá předepsaných rozměrů určené k dekoraci prodejny. Tentokrát v časovém limitu 60 minut.
Ve velmi silné mezinárodní konkurenci vybojovala Michaela Jelínková stříbro a Klára Venská si odnesla bronz. Děvčata zde ukázala, jak má vypadat práce profesionálního prodavače.
Staň se prodavačem!
Prodavač by měl být spolehlivou a přátelskou osobností, týmovým hráčem se skvělými komunikačními schopnostmi a počítačovou gramotností. Musí být také schopen zodpovídat dotazy zákazníkům a zvládat veškerou práci spojenou se zbožím, jako je přejímka, kontrola, skladování, markování.
V současné době je nezaměstnanost nejnižší za posledních 19 let. Jak se řeší nedostatek prodavačů s výučním listem? Velké řetězce lákají mladé lidi na platy, příplatky i na zaměstnanecké výhody. Nedostatek prodavačů v obchodech je řešen prostřednictvím brigádníků nebo mnohde i samoobslužnými pokladnami.
Nedostatek prodavačů zaznamenávají velké řetězce jako Kaufland, Globus, Tesco. Stejně tak se nedostatek prodavačů projevuje i v menších obchodech se spotřebním zbožím, hračkami, v lahůdkách, potravinách, dále u dekorativního zboží či prádla. Kdo se stal prodavačem? Ten, kdo nesehnal jinou práci. Ten, koho to skutečně baví.
Na první pohled je vidět vyučený a nevyučený prodavač. Mnohdy nekvalifikovaní prodavači odhánějí zákazníky a snižují tak tržby. Zvláště ve specializovaných obchodech hraje vzdělání velkou roli, čemuž odpovídá i nabízený plat. Z toho jasně vyplývá, že odborná práce kvalitního prodavače má budoucnost.
V současné době chybí na Znojemsku nejméně 11 prodavačů. To by mohlo být motivací třeba pro současné deváťáky. Nevíš, jak se rozhodnout po základní škole? Staň se tedy prodavačem!
Mgr. Kateřina Kotoučová