Studentské firmy pracují navzdory covidu
Na znojemské Přímce se stále něco děje. I když jsou nyní podmínky díky epidemiologické situaci ztížené, studenti zde rozhodně nezahálí. Během distanční výuky stále pracují na svých projektech, učí se, připravují se na maturitu nebo závěrečné zkoušky, jsou ve spojení se svými učiteli.
Studijní obor Podnikání, obchod a služby pokračuje v tradici studentských firem. Ve třetím ročníku si studenti vyzkoušejí založit a vést firmu jako v reálném podnikatelském prostředí. Také v letošním školním roce vznikly hned tři studentské firmy. Co je náplní jejich podnikání?
„Na podzim roku 2020 jsme jako šestičlenná skupina spolužáků založili studentskou firmu s názvem LEANEY. Nejdříve jsme si zvolili funkce podle našich schopností - např. člověk s vůdcovskými sklony se ujal vedení firmy. Ten, co měl hodně známých lidí, dělal marketing a propagaci firmy atd. Jelikož jsou v naší firmě jenom kluci, napadlo nás vytvořit trička s vlastním grafickým designem. Záleží nám především na kvalitě produktu, ale i na příznivé ceně pro zákazníka. Před Vánocemi jsme se rozhodli, že tričko trošku vylepšíme batikou, která je v dnešní době populární. Určitě bychom chtěli pokračovat, kvůli pandemické situaci je to nyní dost obtížné, ale nevzdáváme to. Pracujeme dál,“ hodnotí práci firmy Jirka Nguyen.
Pod názvem CROWN vystupuje začínající firma, která se zabývá výrobou a prodejem dezinfekcí. Je to malá firma, která však má své cíle a hodlá jich dosáhnout. V této době nemají mnoho konkurence, jelikož jejich nízké ceny a skvělá kvalita výrobku jsou na trhu jedinečné. Jako každé fotbalové družstvo má i tato firma své hráče. Prezidentkou je Nikola Anšlágová, Barbora Měšťáková pracuje na pozici účetní, navrhla také logo. Propagaci má na starosti Vanessa Lacková. Zuzana Musilová je zástupkyní prezidentky. „Abychom potvrdily, že výrobek je velmi kvalitní, přidáme i složení (ethanol, peroxid vodíku, glycerin a čištěná voda). Budeme rády, když nás podpoříte a náš výrobek si koupíte,“ říká prezidentka Nikola Anšlágová.
„Naše studentská firma se nejdříve skládala ze šesti členů, ale postupem času se k nám přidali ještě další dva členové z jiné firmy. Následovalo rozhodnutí, kdo bude firmu řídit. Jak jsme se domluvili? Protože jsme ve škole nebyli všichni, rozhodli jsme se pro skupinový chat na sociálních sítích. Zde jsme vytvořili anketu, aby mohli také ostatní vyjádřit svůj názor. Pro název firmy jsme se dokázali shodnout rychle. Chtěli jsme, aby název vystihl naše výrobky, proto jsme zvolili Voňavé království. Aby to bylo více originální, rozhodli jsme se pro francouzskou verzi Un royaume parfumé. Domluvili jsme se, že budeme vyrábět dýňovou marmeládu, aromatické pytlíčky a čatní. Skrz situaci v ČR se naše firma musela přizpůsobit vládním opatřením. V období podzimu a zimy jsme vyráběli dýňovou marmeládu a aromatické vánoční pytlíčky. Protože se blížily Vánoce, chtěli jsme to nějak ozvláštnit a vytvářeli jsme vánoční balíčky. Doufáme, že situace se uklidní a my budeme moci dále vyrábět čatní a aromatické bylinné pytlíčky,“ popisují svou práci studenti z firmy Un royaume parfumé.
„Během distanční výuky studenti ve firmách pokračují v práci. Procvičujeme spolu odborné dovednosti. K těm patří třeba Lean Canvas, jeden z nejznámějších obchodních modelů, který pomáhá utřídit představy o podnikatelském záměru SF, zaměřuje se na problémy spojené s realizací něčeho nového. Dále je to SWOT analýza. Zaměření na zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů ovlivňujících úspěšnost konkrétního výrobku SF. Další oblastí jsou silné a slabé stránky, otevřenost novým zkušenostem, touha osvojovat si nové schopnosti a znalosti, promýšlení a posuzování věcí, nedělání ukvapených závěrů, schopnost být originální. Nyní se věnujeme především tvorbě prezentací, propagačního videa a způsobům komunikace,“ vysvětluje současnou situaci učitelka odborných předmětů Mgr. Květoslava Pykalová.
Mgr. Kateřina Kotoučová