Co dělat, když nemohu nastartovat?
Venku mrzne, až praští. Přijdete ke svému autu, nasednete, ale po otočení klíčku motor ani nehlesne. Maximálně zabliká displej. Navíc současná auta mají spoustu spotřebičů, které využíváme i při krátkých cestách. Vyhřívání sedaček, čelního i zadního skla, vyhřívání venkovních zrcátek, ventilace, stěrače nebo světla. To vše musí v zimě spolehlivě obsloužit baterie a alternátor.
Většina aut je nejvíc využívána v městském provozu. To znamená popojíždění, časté startování a krátké jízdy. Pokud k tomu započítáme velké množství spotřebičů a elektroniky, to vše má pak za následek nedobíjení baterie, ztrátu kapacity a nevratnou sulfataci.
V zimě jsou chemické procesy baterie pomalejší, proto má horší startovací schopnost. Tento problém je sice celoroční, ale v zimě je nejčastější.
Baterii však škodí i teplo. Zvláště v letních měsících, kdy máme pod kapotou vysokou teplotu, se chemické procesy zrychlují a baterie rychleji stárne. Také nedostatečné dobíjení vlivem častých startů baterii moc nepřidá. Po každém startu by mělo následovat alespoň deset až dvacet minut jízdy. Pokud se to neděje a nepoužíváme preventivní dobíjení nabíječkou, životnost baterie klesá až k úplné zkáze.
Ing. Karel Doležal, učitel odborných předmětů