Je nutné přezutí na zimní pneumatiky - u nás jsou povinné od 1. 11. do 31. 3. Platí to v případě, že na silnici je souvislá vrstva sněhu a ledu nebo lze takovou skutečnost předpokládat. Zimní pneu nás sice vždy nezachrání, ale má mnohem lepší vlastnosti než letní. Minimální doporučovaná hloubka dezénu je stanovena na 4 mm.
Chladicí kapalina vydrží maximálně tři roky - starší již při nízkých teplotách zamrzá a může poškodit motor (blok, hlavu a chladič). Nová chladicí kapalina by měla vydržet do -30°C. Pokud zakoupíte koncentrát chladící směsi, je ho nutné zředit v předepsaném poměru. V silné koncentraci má agresivní účinky na materiál a pryž.
Výměna oleje za olej s viskózní třídou „W“ a s tím spojený nový olejový filtr - vysoká hustota oleje brání v jeho čerpání. Tím pak dochází k omezení přítoku oleje k potřebným mazacím místům.
Brzdová kapalina se vyměňuje každé dva roky - je potřeba prověřit její stav a zkontrolovat bod varu. Brzdová kapalina snadno pohlcuje vzdušnou vlhkost a tím snižuje bod varu kapaliny. Proto se doporučuje vyměňovat kapalinu již na podzim.
Kapalinu v ostřikovačích musíme též vyměnit za zimní - garance účinku je pak až do -30°C. Současně by se měly vyměnit pryžové lišty stěračů (doporučení výměny po půl roce). V zimním období se jejich životnost rapidně snižuje. Také nesmíme zapomenout na rozmrazovače zámků, obzvlášť když jedeme na hory.
Spolehlivé starty v zimním období - umožní pouze akumulátor, který je úplně dobitý. Při – 20°C totiž ztrácí až polovinu kapacity. Prázdná baterie může zamrznout i při teplotách lehce pod 0°C.
Zvýšenou péči věnujeme i karoserii - hlavně laku. Drobné škrábance můžeme zakrýt korekční tužkou. Důležité je auto důkladně umýt a navoskovat. Popřípadě provést nástřik podvozku. K ochraně karoserie můžeme použít tenkou průhlednou fólii, u vozů s plátěnou střechou ošetříme impregnačními přípravky.
Ing. Karel Doležal