Agresivitu bychom mohli vysvětlit jako tendenci k útočnému jednání. Agresivní člověk se prosazuje na úkor jiných, nerespektuje jejich práva a oprávněné požadavky. Mezi nejčastější příčiny agrese patří frustrace, dlouhotrvající bolesti a trápení, přecitlivělost člověka, neuspokojené potřeby.
Projevy agresivního klienta:
- nervozita
- nadměrná gestikulace
- sevřené pěsti, podupávání nohama
- upřený pohled do očí
- napjatá tvář
- pomrkávání, tiky, semknuté rty
- ironický úsměv agresivní postoj
- verbální projevy- křik, nadávky, výhružky, jízlivost a ironie
Při komunikaci s agresivním člověkem respektujte následující doporučení:
- Zachovejte klid a snažte se o maximální vstřícnost a asertivní projevení vlastních pocitů;
- Vyslechněte nemocného a nehodnoťte;
- Buďte empatičtí, a pokud to lze, vyhovte mu. Není-li to možné, vysvětlete v klidu vaše stanovisko i s projevem pochopení pro jeho zklamání;
- Akceptujte hněv;
- Soustřeďte se na příčiny a ne na projevy;
- Vyrovnávejte proxemické pozice, nedotýkejte se a neotáčejte se zády;
- Nestůjte velmi blízko;
- Nedívejte se příliš dlouho rozčilenému člověku do očí;
- Nezvyšujte hlas a nezrychlujte řeč;
- Poskytněte dostatek času na „vychladnutí emocí“;
- Neslibujte nic, co se nedá splnit;
- Vyvarujte se vztahovačnosti;
- Ujistěte se, zda v dosahu agresora nejsou předměty, kterými by mohl zaútočit.
Cílem komunikace s agresivním člověkem je dosáhnout uklidnění a uvolnění rozčileného, zjistit hlavní problém, který agresi vyvolal a najít možné řešení problému. Je důležité ovládnout své pocity a zklidnit druhého.
Mgr. Marcela Sabová